Browsing category

Trending

Tips, Trending, Zwanger,

De ziekenhuistas – Wat moet je meenemen?

Ziekenhuistas

Of je nu in het ziekenhuis wil bevallen of thuis, een ziekenhuistas a.k.a. vluchtkoffer moet je als zwangere sowieso hebben klaarstaan. De kraamzorg adviseerde mij dit rond week 34 te doen zodat, mocht het nodig zijn, deze zonder zorgen gepakt kan worden.

De vorige keer heb ik de tas 2 keer ingepakt. De eerste keer ervan uitgaande dat ik thuis zou bevallen en vervolgens opnieuw toen bleek dat ik naar het ziekenhuis moest voor de inleiding. Nu ik de 25 weken heb aangetikt is het weer tijd om na te denken over wat er allemaal in moet, want binnenkort moet deze weer klaarstaan. 🙂

Kleding

Qua kleding verschilt het per seizoen. Toen ik van Sophie beviel was het buiten maar een graad of 5, dus ik had een comfortabele joggingbroek meegenomen om aan te trekken. Dit keer wordt het een zomerbaby, dus de kans is groot dat een joggingbroek veel te warm is. Deze neem ik wel mee voor als ik een paar dagen in het ziekenhuis moet blijven, maar voor de trip naar huis zal ik waarschijnlijk een jurk of iets dergelijks meenemen.

Qua kleding gaat bij mij het volgende in de ziekenhuistas:

  • Comfortabel (slaap)shirt
  • T-shirts
  • Joggingbroek
  • Onderbroeken (van die grote waar dat mega verband in past)
  • Sokken
  • Meegroeibh
  • Voedingsbh
  • Slippers
  • Badjas
  • Kleding voor als we naar huis gaan
  • Eventueel kleding om in te bevallen

De vorige keer beviel ik zonder kleding aan. Ik hobbelde regelmatig van het bed naar de douche, dus dan is kleding alleen maar onhandig. Ik vermoed dat ik het dit keer hetzelfde ga doen, maar voor de zekerheid neem ik het toch maar mee.

Naast kleding neem ik ook toiletspullen mee. Denk hierbij aan douchegel, shampoo, deodorant en een haarborstel. Tandenborstel + tandpasta is ook handig.

Voor de baby

Uiteraard moet er voor de baby ook het een en ander mee. Ik stop het volgende in mijn ziekenhuistas:

  • Mutsje (x2)
  • Romper maat 50 (x2)
  • Romper maat 56 (x2)
  • Kleding maat 50 (x2)
  • Kleding maat 56(x2)
  • Sokjes (x2)
  • Jasje of vestje

Daarnaast nemen we natuurlijk ook het autostoeltje en een dekentje mee. 🙂

Overig

Wat verder nog handig is om niet te vergeten:

  • Portemonnee met pinpas en kleingeld
  • Zorgpas
  • Het geboorteplan
  • Papieren van de verloskundige
  • Identiteitsbewijzen van jou en je partner
  • Telefoon + oplader
  • Snacks
  • Eventuele medicijnen als je die gebruikt
  • Kleding en toiletspullen voor je partner

Ook is het handig om een flesje water mee te nemen, bij voorkeur zo eentje met een sportdop. Dan hoef je namelijk niet elke keer helemaal rechtop te zitten als je wat wil drinken.

Veel vrouwen nemen ook lippenbalsem mee vanwege droge lippen. Ik heb deze zelf niet nodig gehad, maar je kan het beter bij je hebben en niet gebruiken dan dat je het wil hebben en beseft dat je het thuis heb laten liggen.


Wat zat er bij jou in de vluchtkoffer? Of wat zou jij achteraf nog hebben meegenomen? Ik lees het graag hieronder in de reacties.

01 comment
Reviews, Trending, Zwanger,

Invulboek zwangerschap – “Ik Ben Zwanger” van Studio Ins & Outs

invulboek zwangerschap

Toen ik zwanger was van Sophie hield ik het “9 maanden boek” van Pauline Oud bij. Deze had ik uitgekozen vanwege de andere invulboeken in dezelfde serie, zoals bijvoorbeeld “Baby’s eerste jaar” en “Mijn opgroeiboek”. Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was van baby Harvey ging ik weer op zoek naar een soortgelijk invulboek. Die van Pauline Oud wilde ik dit keer niet, want de boeken die ik al heb zijn qua uiterlijk best oubollig en eigenlijk niet echt mijn smaak.

Studio Ins & Outs

Na een rondje Google had ik al wel een paar boeken gevonden, maar was nog niet overtuigd. Zodoende gooide ik onder het mom van “ik ga een blog schrijven over invulboeken” (want ik was pas 4 weken zwanger, dus niemand mocht het nog weten) een poll op mijn Instagram Stories en daar kreeg ik een hele berg tips. Onder andere die van Irene van Studio Ins & Outs kwam vaak voorbij, dus ik besloot een kijkje te gaan nemen op haar website.

Het eerste wat ik dacht was: wat een toffe boeken! Het design is helemaal mijn ding en er is een hele reeks aan verschillende boeken binnen dezelfde serie beschikbaar, dus de autist in mij kan haar hart ophalen: de komende jaren kan ik lekker aan de slag! 🙂

invulboek zwangerschap

Invulboek zwangerschap

Naast het invulboek heb ik ook het bijhorende setje “mijlpaalkaarten zwangerschap” in huis. Deze kaarten zijn in dezelfde stijl van het boek en maakt het helemaal af. Eerst maak ik een foto van een mijlpaalkaart met bijhorende gebeurtenis en deze plak ik vervolgens in het boek. Deze kaarten zijn ook ideaal om in te plakken bij mijlpalen of weken waar je geen foto’s van hebt gemaakt.

invulboek zwangerschap

Het “Ik ben zwanger boek” van Studio Ins & Outs is alles wat ik wilde. De kans is aanwezig dat ik het boek van Sophie helemaal over ga doen, want er is in deze boeken zoveel meer ruimte voor eigen inbreng en foto’s. Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb gevonden is dat het maar tot 40 weken gaat, terwijl mijn vorige zwangerschap 41 weken en 6 dagen duurde en ik verwacht dat ik dit keer ook sowieso de 41 weken ga aantikken. Maar hé, als dat het enige is… 😉

invulboek zwangerschap

Waar te koop

De volledige collectie van Studio Ins & Outs shop je hier. Je kan op haar website ook de volledige inhoud van alle boeken zien. Zo weet je precies wat je koopt. Tip: Irene verkoopt ook toffe accessoires zoals stickers en paperbacks om je invulboeken helemaal in stijl te pimpen!


Heb jij een boek bijgehouden tijdens je zwangerschap? Of hou je boeken bij met daarin alle mijlpalen van je kind(eren)? Ik lees het graag in de comments. 🙂

PS: Mijn foto’s bestel ik via de app LALALAB. Wil jij dat ook? Je kan €5,- korting krijgen op je eerste bestelling door de kortingscode PG5X5MQW te gebruiken. #tipvanflip

08 comments
Reviews, Trending, Zwanger,

De Ouders van Nu Zwangerbox – Wat zit er in?

ouders van nu zwangerbox

Toen ik de magische 12 weken grens gepasseerd was besloot ik om net als bij mijn vorige zwangerschap een aantal zwangerboxen aan te vragen. Ik kreeg de bevestigingsmail van de Ouders van nu Zwangerbox al vrij snel binnen, maar vergat de box op te halen, haha! Ik gooi het maar op #zwangerschapsdementie. 😛

Resultaat: ik wilde vorige week de box (weer) aanvragen, maar kreeg toen de melding dat ik dat al had gedaan en ging op zoek naar de ophaalkaart die ergens in mijn mail rondzweefde. Op Facebook las ik dat de box vanaf 1 januari niet meer op te halen is bij Etos, maar dat je nu naar Blokker moet. Voor mij heel handig, want hier op het dorp zit geen Etos maar wel een blokker. 🙂

Ouders van Nu Zwangerbox

Afgelopen zaterdag gingen we met z’n drietjes even naar het winkelcentrum en haalde ik meteen de box op. Bij thuiskomst maakte ik het meteen open en bekeek de inhoud.

zwangerbox inhoud

De inhoud van mijn Ouders van Nu Zwangerbox:

  • Twee tijdschriften van Ouders van Nu
  • Een flesje Jillz 0%
  • Proefpakketje Pampers maat 1
  • Difrax newborn speentje
  • Proefpakketje Davitamon Mama Compleet
  • VSM billenzalf
  • Opbergdoosje
  • Washandje

Die laatste twee zitten er pas sinds 1 januari in, aangezien dit toevoegingen zijn van Blokker. Op zich handige spulletjes, maar mijn kast puilt uit van de bakjes en doosjes, en ook aan washandjes geen gebrek. Etos stopte er destijds een mama en babyboek in, wat ik persoonlijk leuker vond. Maar goed, wie het kleine niet eert… 😉

Er is wel wat veranderd sinds de vorige keer dat ik deze box kreeg. Zo zaten er toen twee verschillende tijdschriften in, één Ouders van Nu zwanger editie en één waarvan ik de naam niet meer weet. Nu kreeg ik er twee van Ouders van Nu waarvan ik er één als abonnee al heb ontvangen. Dat vind ik persoonlijk jammer, maar voor niet-abonnees natuurlijk hartstikke leuk.

Ook zat er destijds buikbalsem in (wat mij ook logischer lijkt dan billenzalf, die ik dan weer in de babybox zou stoppen) en Heineken 0.0. Ik kan je vertellen dat ik een stuk blijer ben met de Jillz. 😀

Heb jij tijdens je zwangerschap(pen) één of meerdere zwangerboxen aangevraagd? Zo ja, welke is jouw favoriet? Ik lees het graag in de reacties. 🙂

01 comment
Strijd tegen de vetrol, Trending,

Halve kilo per week afvallen – Hoe ik mijn streefgewicht haalde

Het is alweer een tijdje geleden sinds ik een blog heb geschreven over mijn strijd tegen de vetrol. Ook in de blog over mijn goede voornemens had ik het over mij streefgewicht voor 2017. Wat sommige van jullie al op Instagram hebben kunnen zien: ik heb het gehaald!

Halve kilo per week afvallen

BAM! Ik heb mijn streefgewicht voor 2017 gehaald! 27 december – ja, de dag na kerst #hoedan – was het zover. Ik ging op de weegschaal staan en tadaa! 63,0 kg. Hatseflats! In 12 weken ruim 5 kg afvallen, zonder belachelijk dieet. Eind mei deed ik al een poging, maar toen had ik nog niet de juiste manier gevonden en schommelde mijn gewicht heel erg. Eerst viel ik 5 kg af, maar toen kwam er weer 3 kg bij.

In oktober was ik het zat en ging met mijn Fitbit aan de slag. Ik ging iets gezonder eten met 2 keer per week een cheatday zodat mijn lichaam nooit in de spaarstand terecht zou komen – en ik het ook zou volhouden, want zodra ik geen chips mag gaat die hele zak juist leeg – en ging regelmatig sporten. Ik hield in een app bij wat ik at en met mijn Fitbit kan ik precies zien hoeveel calorieën ik per dag verbrand. Daarmee kan ik precies zien hoeveel calorieën ik per dag mag eten. Met deze methode viel ik gemiddeld 0,5 kg af per week 🙂 Soms had ik een cheatweek ipv cheatday en dan kwam ik niks aan maar viel uiteraard ook niks af. Daarom dus – ruim – 5 kg in 12 weken.

Sport en voeding

Ze zeggen dat sport 20% en voeding 80% effort is als je wil afvallen en dit klopt echt. In december ben ik geen enkele keer naar de sportschool geweest en heb ik thuis ook weinig gedaan, maar wel goed op mijn voeding gelet en ervoor gezorgd dat ik – ook al at ik een stukje chocolade – niet over die calorieëngrens heen ging. Daarnaast zorgde ik ook voor dat ik genoeg calorieën at zodat mijn lichaam dus niet in die spaarstand zou gaan. Op sommige dagen zat ik – echt waar – van ellende nog een schaaltje met noten of yoghurt naar binnen te werken om toch aan het minimaal aantal calorieën te komen.

De grootste fout die ik voorheen maakte – en heel veel mensen zie ik dit doen – is dat wanneer ik wilde afvallen meteen alles wat ongezond was de deur uit flikkerde en brood ging vervangen door crackers. En dan eigenlijk niet eens meervoud, maar gewoon één cracker met smeerkaas. Als ontbijt. #dom

Zo’n cracker – in mijn geval Wasa volkoren – met smeerkaas is welgeteld 92 calorieën. TWEEËNNEGENTIG. Veel te weinig. Ten eerste is de calorieinname over de gehele dag compleet uit balans en daarnaast kreeg ik altijd rond 11u alweer honger, als het niet eerder was en dan ging ik snacken. De ene keer weer een cracker, de andere keer een sultana of evergreen – ja mensen, ik dacht toen nog dat dat niet zo ongezond was. En als ik dat dan achteraf bij elkaar optel had ik ondanks die cracker voor de middag toch zo’n 300 calorieën achter mijn kiezen, maar helaas ook ruim 20 gram aan suikers. Oeps.

Inname vs verbranding

Ik ontbijt nu gewoon met 2 boterhammen en (royaal) beleg, en kom nu altijd ergens tussen de 250 en 350 calorieën uit. Lunch tussen de 300 en 600 calorieën en diner probeer ik tussen de 600 en 800 calorieën te houden. Ik wil elke dag – behalve op cheatdays – 500 calorieën minder binnenkrijgen dan dat ik verbrand. Op een actieve dag verbrand ik er meestal 2400, wat betekent dat ik minimaal 1400 calorieën moet binnenkrijgen en het liefst 1900. Daar kom ik vaak niet eens aan en dan moet ik ’s avonds dus nog wat eten. Soms ga ik voor ‘echt’ eten en neem ik een bakje yoghurt of een boterham, maar soms ga ik voor iets lekkers. Tijdens de Sinterklaas-weken nam ik vaak een portie kruidnootjes – niet gezond -, maar over het algemeen neem ik wat gepofte mais, of popcorn.

Mijn tips:

  1. Ga nooit crashen. In eerste instantie val je af vanwege de weinige calorieën, maar vervolgens schiet je lichaam in de spaarstand waardoor je daarna niet meer afvalt. Als je weer gaat eten kom je meteen weer aan en vaak is dat nog meer dan dat je was afgevallen.
  2. Gooi niet meteen alle ongezonde dingen de deur uit. Juist door jezelf af en toe nog te trakteren op iets lekkers hou je het vol.
  3. Hou je voeding bij. Op die manier krijg je zicht op wat je nou eigenlijk eet en hoeveel.
  4. Eet genoeg en geef je lichaam de brandstof die het nodig heeft.

Doelen voor 2018

De komende weken staan voor mij nog steeds in het teken van afvallen. Het 1ste streefgewicht is gehaald en nu is het tijd voor het volgende doel: 58 kg. Naast nog 5 kg afvallen wil ik – dat is eigenlijk nog belangrijker – ook mijn vetpercentage omlaag brengen en weer in mijn oude broeken passen. Maat 36, here I come. 😉

Natuurlijk ben ik geen specialist en misschien is dit helemaal niet dé manier om gezond af te vallen, maar voor mij werkt het in ieder geval wel. 🙂 Wil jij ook graag afvallen zonder een belachelijk dieet en meer weten over mijn ‘methode’? Of welke apps ik precies gebruik? Of zou je graag een soort voedingsschema van mij willen zien om te kijken of dit ook bij jou past? Als er animo voor is schrijf ik binnenkort een blog over mijn voeding. Ik lees graag jullie mening in de comments!

016 comments