Browsing category

Trending

Reviews, Trending, Zwanger,

Invulboek zwangerschap – “Ik Ben Zwanger” van Studio Ins & Outs

invulboek zwangerschap

Toen ik zwanger was van Sophie hield ik het “9 maanden boek” van Pauline Oud bij. Deze had ik uitgekozen vanwege de andere invulboeken in dezelfde serie, zoals bijvoorbeeld “Baby’s eerste jaar” en “Mijn opgroeiboek”. Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was van baby Harvey ging ik weer op zoek naar een soortgelijk invulboek. Die van Pauline Oud wilde ik dit keer niet, want de boeken die ik al heb zijn qua uiterlijk best oubollig en eigenlijk niet echt mijn smaak.

Studio Ins & Outs

Na een rondje Google had ik al wel een paar boeken gevonden, maar was nog niet overtuigd. Zodoende gooide ik onder het mom van “ik ga een blog schrijven over invulboeken” (want ik was pas 4 weken zwanger, dus niemand mocht het nog weten) een poll op mijn Instagram Stories en daar kreeg ik een hele berg tips. Onder andere die van Irene van Studio Ins & Outs kwam vaak voorbij, dus ik besloot een kijkje te gaan nemen op haar website.

Het eerste wat ik dacht was: wat een toffe boeken! Het design is helemaal mijn ding en er is een hele reeks aan verschillende boeken binnen dezelfde serie beschikbaar, dus de autist in mij kan haar hart ophalen: de komende jaren kan ik lekker aan de slag! 🙂

invulboek zwangerschap

Invulboek zwangerschap

Naast het invulboek heb ik ook het bijhorende setje “mijlpaalkaarten zwangerschap” in huis. Deze kaarten zijn in dezelfde stijl van het boek en maakt het helemaal af. Eerst maak ik een foto van een mijlpaalkaart met bijhorende gebeurtenis en deze plak ik vervolgens in het boek. Deze kaarten zijn ook ideaal om in te plakken bij mijlpalen of weken waar je geen foto’s van hebt gemaakt.

invulboek zwangerschap

Het “Ik ben zwanger boek” van Studio Ins & Outs is alles wat ik wilde. De kans is aanwezig dat ik het boek van Sophie helemaal over ga doen, want er is in deze boeken zoveel meer ruimte voor eigen inbreng en foto’s. Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb gevonden is dat het maar tot 40 weken gaat, terwijl mijn vorige zwangerschap 41 weken en 6 dagen duurde en ik verwacht dat ik dit keer ook sowieso de 41 weken ga aantikken. Maar hé, als dat het enige is… 😉

invulboek zwangerschap

Waar te koop

De volledige collectie van Studio Ins & Outs shop je hier. Je kan op haar website ook de volledige inhoud van alle boeken zien. Zo weet je precies wat je koopt. Tip: Irene verkoopt ook toffe accessoires zoals stickers en paperbacks om je invulboeken helemaal in stijl te pimpen!


Heb jij een boek bijgehouden tijdens je zwangerschap? Of hou je boeken bij met daarin alle mijlpalen van je kind(eren)? Ik lees het graag in de comments. 🙂

PS: Mijn foto’s bestel ik via de app LALALAB. Wil jij dat ook? Je kan €5,- korting krijgen op je eerste bestelling door de kortingscode PG5X5MQW te gebruiken. #tipvanflip

05 comments
Persoonlijk, Trending, Zwanger,

Zwangerschapsupdate – 20 weken echo

20 weken echo

Voor mijn gevoel duurde het een eeuw, maar vandaag was het dan eindelijk zover: de 20 weken echo! Ik ben vandaag 19w1d zwanger en ging vol moed naar de verloskundige. Omdat mijn verloskundige ook echoscopiste is kan zij ook de 20 weken echo doen. Ontzettend handig, want dat is hier 2 straten verderop. In tegenstelling tot het ziekenhuis, wat toch al gauw 15 minuten met de auto is + nog eens de bijhorende parkeerkosten.

De 20 weken echo

We waren keurig op tijd en mochten na 5 minuutjes wachten naar binnen. Ik ging liggen met Sophie naast mij zodat ze alles goed kon zien en de verloskundige begon met de echo. Vanwege mijn twijfels werd er meteen even naar het geslacht gekeken en de dromen die ik had gehad bleken niet te kloppen. Het geslacht is nog steeds hetzelfde als een paar weken geleden en we kunnen met een gerust hart alle kaartjes van de nieuw gekochte kleertjes afknippen. Ook kan ik nu écht alle babykleertjes van Sophie gaan uitzoeken, zodat we weten wat we nog moeten bijkopen. Weer een winterbaby was wat handiger geweest. 😉

Het serieuze werk

Daarna was het tijd voor het serieuze werk. Baby Harvey werd goed bekeken en onderzocht. Tijdens een 20 weken echo, ook wel Structureel Echoscopisch Onderzoek (SEO) genoemd, wordt er onder meer gekeken of er sprake is van:

  • hartafwijkingen
  • open ruggetje
  • waterhoofd
  • open schedeltje
  • ontbreken of afwijken van armpjes, beentjes en niertjes
  • afwijkingen aan de darmpjes
  • gat of breuk in de buikwand en het middenrif

Er wordt ook gekeken of de baby goed groeit, of de navelstreng goed functioneert en of er voldoende vruchtwater is.

Kleine baby

Het duurde even voordat de verloskundige alles had kunnen bekijken, want de baby lag continu met zijn armpjes voor zijn gezichtje. Uiteindelijk zag alles er keurig uit. Het was een echo uit het boekje, zei de verloskundige. Maar toen we naar de grootte van de baby gingen kijken bleek dat baby Harvey wel een beetje aan de kleine kant is. “Niks om zorgen over te maken, jij bent ook niet groot”.

Eh, nee ik ben niet groot, maar Sophie was toch wel bovengemiddeld. Tijdens de echo dacht ik me te herinneren dat Sophie destijds ook eerst aan de kleine kant was, maar dit na week 30 nog eventjes had ingehaald. Maar toen ik eenmaal thuis haar 20 weken echo en groeiecho’s tevoorschijn haalde bleek dat zij vanaf het begin op het gemiddelde zat en met week 34 daar zelfs ruim boven kwam.

Groeiecho

Baby Harvey zit nog wel binnen de marges, dus voorlopig hoeven we ons geen zorgen te maken. Toch vind ik het wel een beetje gek. Een tweede kindje is toch vaak groter? Voorlopig klopt dit voor mij dus niet. Ergens in april krijg ik een groeiecho, dus voor nu wachten we maar af. Al vind ik het stiekem toch wel een beetje spannend.


Wat zijn jouw ervaringen met de 20 weken echo? Was jouw kindje ook te groot of te klein? Ik lees alle ervaringen graag in de comments. 🙂

05 comments
Reviews, Trending, Zwanger,

De Ouders van Nu Zwangerbox – Wat zit er in?

ouders van nu zwangerbox

Toen ik de magische 12 weken grens gepasseerd was besloot ik om net als bij mijn vorige zwangerschap een aantal zwangerboxen aan te vragen. Ik kreeg de bevestigingsmail van de Ouders van nu Zwangerbox al vrij snel binnen, maar vergat de box op te halen, haha! Ik gooi het maar op #zwangerschapsdementie. 😛

Resultaat: ik wilde vorige week de box (weer) aanvragen, maar kreeg toen de melding dat ik dat al had gedaan en ging op zoek naar de ophaalkaart die ergens in mijn mail rondzweefde. Op Facebook las ik dat de box vanaf 1 januari niet meer op te halen is bij Etos, maar dat je nu naar Blokker moet. Voor mij heel handig, want hier op het dorp zit geen Etos maar wel een blokker. 🙂

Ouders van Nu Zwangerbox

Afgelopen zaterdag gingen we met z’n drietjes even naar het winkelcentrum en haalde ik meteen de box op. Bij thuiskomst maakte ik het meteen open en bekeek de inhoud.

zwangerbox inhoud

De inhoud van mijn Ouders van Nu Zwangerbox:

  • Twee tijdschriften van Ouders van Nu
  • Een flesje Jillz 0%
  • Proefpakketje Pampers maat 1
  • Difrax newborn speentje
  • Proefpakketje Davitamon Mama Compleet
  • VSM billenzalf
  • Opbergdoosje
  • Washandje

Die laatste twee zitten er pas sinds 1 januari in, aangezien dit toevoegingen zijn van Blokker. Op zich handige spulletjes, maar mijn kast puilt uit van de bakjes en doosjes, en ook aan washandjes geen gebrek. Etos stopte er destijds een mama en babyboek in, wat ik persoonlijk leuker vond. Maar goed, wie het kleine niet eert… 😉

Er is wel wat veranderd sinds de vorige keer dat ik deze box kreeg. Zo zaten er toen twee verschillende tijdschriften in, één Ouders van Nu zwanger editie en één waarvan ik de naam niet meer weet. Nu kreeg ik er twee van Ouders van Nu waarvan ik er één als abonnee al heb ontvangen. Dat vind ik persoonlijk jammer, maar voor niet-abonnees natuurlijk hartstikke leuk.

Ook zat er destijds buikbalsem in (wat mij ook logischer lijkt dan billenzalf, die ik dan weer in de babybox zou stoppen) en Heineken 0.0. Ik kan je vertellen dat ik een stuk blijer ben met de Jillz. 😀

Heb jij tijdens je zwangerschap(pen) één of meerdere zwangerboxen aangevraagd? Zo ja, welke is jouw favoriet? Ik lees het graag in de reacties. 🙂

01 comment
Strijd tegen de vetrol, Trending,

Halve kilo per week afvallen – Hoe ik mijn streefgewicht haalde

Het is alweer een tijdje geleden sinds ik een blog heb geschreven over mijn strijd tegen de vetrol. Ook in de blog over mijn goede voornemens had ik het over mij streefgewicht voor 2017. Wat sommige van jullie al op Instagram hebben kunnen zien: ik heb het gehaald!

Halve kilo per week afvallen

BAM! Ik heb mijn streefgewicht voor 2017 gehaald! 27 december – ja, de dag na kerst #hoedan – was het zover. Ik ging op de weegschaal staan en tadaa! 63,0 kg. Hatseflats! In 12 weken ruim 5 kg afvallen, zonder belachelijk dieet. Eind mei deed ik al een poging, maar toen had ik nog niet de juiste manier gevonden en schommelde mijn gewicht heel erg. Eerst viel ik 5 kg af, maar toen kwam er weer 3 kg bij.

In oktober was ik het zat en ging met mijn Fitbit aan de slag. Ik ging iets gezonder eten met 2 keer per week een cheatday zodat mijn lichaam nooit in de spaarstand terecht zou komen – en ik het ook zou volhouden, want zodra ik geen chips mag gaat die hele zak juist leeg – en ging regelmatig sporten. Ik hield in een app bij wat ik at en met mijn Fitbit kan ik precies zien hoeveel calorieën ik per dag verbrand. Daarmee kan ik precies zien hoeveel calorieën ik per dag mag eten. Met deze methode viel ik gemiddeld 0,5 kg af per week 🙂 Soms had ik een cheatweek ipv cheatday en dan kwam ik niks aan maar viel uiteraard ook niks af. Daarom dus – ruim – 5 kg in 12 weken.

Sport en voeding

Ze zeggen dat sport 20% en voeding 80% effort is als je wil afvallen en dit klopt echt. In december ben ik geen enkele keer naar de sportschool geweest en heb ik thuis ook weinig gedaan, maar wel goed op mijn voeding gelet en ervoor gezorgd dat ik – ook al at ik een stukje chocolade – niet over die calorieëngrens heen ging. Daarnaast zorgde ik ook voor dat ik genoeg calorieën at zodat mijn lichaam dus niet in die spaarstand zou gaan. Op sommige dagen zat ik – echt waar – van ellende nog een schaaltje met noten of yoghurt naar binnen te werken om toch aan het minimaal aantal calorieën te komen.

De grootste fout die ik voorheen maakte – en heel veel mensen zie ik dit doen – is dat wanneer ik wilde afvallen meteen alles wat ongezond was de deur uit flikkerde en brood ging vervangen door crackers. En dan eigenlijk niet eens meervoud, maar gewoon één cracker met smeerkaas. Als ontbijt. #dom

Zo’n cracker – in mijn geval Wasa volkoren – met smeerkaas is welgeteld 92 calorieën. TWEEËNNEGENTIG. Veel te weinig. Ten eerste is de calorieinname over de gehele dag compleet uit balans en daarnaast kreeg ik altijd rond 11u alweer honger, als het niet eerder was en dan ging ik snacken. De ene keer weer een cracker, de andere keer een sultana of evergreen – ja mensen, ik dacht toen nog dat dat niet zo ongezond was. En als ik dat dan achteraf bij elkaar optel had ik ondanks die cracker voor de middag toch zo’n 300 calorieën achter mijn kiezen, maar helaas ook ruim 20 gram aan suikers. Oeps.

Inname vs verbranding

Ik ontbijt nu gewoon met 2 boterhammen en (royaal) beleg, en kom nu altijd ergens tussen de 250 en 350 calorieën uit. Lunch tussen de 300 en 600 calorieën en diner probeer ik tussen de 600 en 800 calorieën te houden. Ik wil elke dag – behalve op cheatdays – 500 calorieën minder binnenkrijgen dan dat ik verbrand. Op een actieve dag verbrand ik er meestal 2400, wat betekent dat ik minimaal 1400 calorieën moet binnenkrijgen en het liefst 1900. Daar kom ik vaak niet eens aan en dan moet ik ’s avonds dus nog wat eten. Soms ga ik voor ‘echt’ eten en neem ik een bakje yoghurt of een boterham, maar soms ga ik voor iets lekkers. Tijdens de Sinterklaas-weken nam ik vaak een portie kruidnootjes – niet gezond -, maar over het algemeen neem ik wat gepofte mais, of popcorn.

Mijn tips:

  1. Ga nooit crashen. In eerste instantie val je af vanwege de weinige calorieën, maar vervolgens schiet je lichaam in de spaarstand waardoor je daarna niet meer afvalt. Als je weer gaat eten kom je meteen weer aan en vaak is dat nog meer dan dat je was afgevallen.
  2. Gooi niet meteen alle ongezonde dingen de deur uit. Juist door jezelf af en toe nog te trakteren op iets lekkers hou je het vol.
  3. Hou je voeding bij. Op die manier krijg je zicht op wat je nou eigenlijk eet en hoeveel.
  4. Eet genoeg en geef je lichaam de brandstof die het nodig heeft.

Doelen voor 2018

De komende weken staan voor mij nog steeds in het teken van afvallen. Het 1ste streefgewicht is gehaald en nu is het tijd voor het volgende doel: 58 kg. Naast nog 5 kg afvallen wil ik – dat is eigenlijk nog belangrijker – ook mijn vetpercentage omlaag brengen en weer in mijn oude broeken passen. Maat 36, here I come. 😉

Natuurlijk ben ik geen specialist en misschien is dit helemaal niet dé manier om gezond af te vallen, maar voor mij werkt het in ieder geval wel. 🙂 Wil jij ook graag afvallen zonder een belachelijk dieet en meer weten over mijn ‘methode’? Of welke apps ik precies gebruik? Of zou je graag een soort voedingsschema van mij willen zien om te kijken of dit ook bij jou past? Als er animo voor is schrijf ik binnenkort een blog over mijn voeding. Ik lees graag jullie mening in de comments!

016 comments