Browsing category

Trending

Tips, Trending, Zwanger,

Babykleertjes wassen – Do’s & Don’ts

Over een aantal weken mag ik het weer: babykleertjes wassen. Op het moment van schrijven is de babykamer nog lang niet af en maakt Sophie nog gebruik van haar oude meubels, dus valt er voor mij nog niks in te ruimen. Toch heb ik al een soort van voorpret als ik er aan denk. Die heerlijke Zwitsal geur, al die kleine sokjes en rompertjes aan de lijn… Ik hou er van.

Maar waar moet je nou op letten bij het wassen van babykleding? Werkt dat nou anders dan het wassen van normale kleding, of komt het op hetzelfde neer?

Babykleertjes wassen

Omdat er mensen zijn die hun eigen kleding ook niet voor het eerste gebruik wassen trap ik maar af met het belangrijkste: Was. Alle. Babykleertjes. Ook al zijn ze nieuw. In nieuwe kleding kunnen stoffen zitten die het gevoelige babyhuidje kunnen irriteren. Dit geldt ook voor alle hydrofiele doeken, washandjes, spuugdoekjes, lakentjes, en whatever je verder nog aan babyuitzet in huis hebt.

Tip 1: zorg dat je alle babykleding gewassen hebt voor je 37 weken zwanger bent. Na deze termijn kun je ieder moment gaan bevallen, dus dan is het handig als alles gewassen en schoon in de kast ligt.

Verder is het belangrijk zo heet mogelijk te wassen. Lees voor de zekerheid altijd even de waslabels, want wie weet zitten er bepaalde items tussen die je op een speciaal programma moet wassen. Wat betreft wasmiddel wordt er geadviseerd te kiezen voor een neutrale variant zonder parfum. Denk hierbij aan Neutral en Seepje, maar bijvoorbeeld ook aan het speciale babywasmiddel van Lidl (Lupilu). Ikzelf ga overigens ‘gewoon’ Robijn Zwitsal gebruiken. 😉

Vanwege de stoffen in wasverzachter wordt er tevens afgeraden om hier gebruik van te maken. Om de babykleertjes toch zacht te houden kun je eventueel een scheutje azijn in het wasverzachterbakje doen. Dit laat geen geur achter. Ik maak sowieso geen gebruik van wasverzachter, dus ik mis het niet. Mocht je het nou toch perse willen gebruiken, dan zijn er ook neutrale wasverzachters verkrijgbaar.

O ja, en voordat ik het vergeet: sorteer de babykleertjes op kleur. Lijkt vanzelfsprekend, maar ik heb in mijn omgeving gezien dat dit toch geen overbodige tip is. 😉

Babykleertjes drogen & strijken

Zodra de kleertjes gewassen zijn moeten ze natuurlijk nog drogen. Je kan ervoor kiezen alles in de droger te doen, maar kan het natuurlijk ook gewoon ophangen. Zelf hang ik alles op, behalve de hydrofiele doeken. Die raken aan de waslijn namelijk hun vorm kwijt en dat vind ik zonde.

Officieel moeten babykleertjes na het wassen worden gestreken. Dit om de laatste bacteriën nog even te doden. Ik strijk zelf praktisch nooit en heb de babykleertjes van Sophie destijds ook niet gestreken. Mocht jij nou wel regelmatig strijken dan kun je de babykleertjes uiteraard gewoon even meepakken.

Tip 2: laat eens in de zoveel tijd je wasmachine op 90 graden draaien. Door alle vuile was wordt een wasmachine ook vies en hiermee zorg je ervoor dat je wasmachine weer schoon wordt. Je kan er voor kiezen om wasmachinereiniger toe te voegen, voor een extra schoon resultaat.

In het kort: do’s & don’ts

Do’s:

  • Waslabels lezen voor het wassen.
  • Een neutraal wasmiddel gebruiken.
  • Zo heet mogelijk wassen.
  • Babykleertjes sorteren op kleur.
  • Alles wassen voor gebruik. Ook knuffels.

Don’ts:

  • Wasverzachter gebruiken.
  • Alles bij elkaar wassen.
  • Wasmachine te vol proppen.

Heb jij nog tips betreft het wassen van babykleertjes? Ik lees het graag hieronder. 🙂

07 comments
Tips, Trending, Zwanger,

De ziekenhuistas – Wat moet je meenemen?

Ziekenhuistas

Of je nu in het ziekenhuis wil bevallen of thuis, een ziekenhuistas a.k.a. vluchtkoffer moet je als zwangere sowieso hebben klaarstaan. De kraamzorg adviseerde mij dit rond week 34 te doen zodat, mocht het nodig zijn, deze zonder zorgen gepakt kan worden.

De vorige keer heb ik de tas 2 keer ingepakt. De eerste keer ervan uitgaande dat ik thuis zou bevallen en vervolgens opnieuw toen bleek dat ik naar het ziekenhuis moest voor de inleiding. Nu ik de 25 weken heb aangetikt is het weer tijd om na te denken over wat er allemaal in moet, want binnenkort moet deze weer klaarstaan. 🙂

Kleding

Qua kleding verschilt het per seizoen. Toen ik van Sophie beviel was het buiten maar een graad of 5, dus ik had een comfortabele joggingbroek meegenomen om aan te trekken. Dit keer wordt het een zomerbaby, dus de kans is groot dat een joggingbroek veel te warm is. Deze neem ik wel mee voor als ik een paar dagen in het ziekenhuis moet blijven, maar voor de trip naar huis zal ik waarschijnlijk een jurk of iets dergelijks meenemen.

Qua kleding gaat bij mij het volgende in de ziekenhuistas:

  • Comfortabel (slaap)shirt
  • T-shirts
  • Joggingbroek
  • Onderbroeken (van die grote waar dat mega verband in past)
  • Sokken
  • Meegroeibh
  • Voedingsbh
  • Slippers
  • Badjas
  • Kleding voor als we naar huis gaan
  • Eventueel kleding om in te bevallen

De vorige keer beviel ik zonder kleding aan. Ik hobbelde regelmatig van het bed naar de douche, dus dan is kleding alleen maar onhandig. Ik vermoed dat ik het dit keer hetzelfde ga doen, maar voor de zekerheid neem ik het toch maar mee.

Naast kleding neem ik ook toiletspullen mee. Denk hierbij aan douchegel, shampoo, deodorant en een haarborstel. Tandenborstel + tandpasta is ook handig.

Voor de baby

Uiteraard moet er voor de baby ook het een en ander mee. Ik stop het volgende in mijn ziekenhuistas:

  • Mutsje (x2)
  • Romper maat 50 (x2)
  • Romper maat 56 (x2)
  • Kleding maat 50 (x2)
  • Kleding maat 56(x2)
  • Sokjes (x2)
  • Jasje of vestje

Daarnaast nemen we natuurlijk ook het autostoeltje en een dekentje mee. 🙂

Overig

Wat verder nog handig is om niet te vergeten:

  • Portemonnee met pinpas en kleingeld
  • Zorgpas
  • Het geboorteplan
  • Papieren van de verloskundige
  • Identiteitsbewijzen van jou en je partner
  • Telefoon + oplader
  • Snacks
  • Eventuele medicijnen als je die gebruikt
  • Kleding en toiletspullen voor je partner

Ook is het handig om een flesje water mee te nemen, bij voorkeur zo eentje met een sportdop. Dan hoef je namelijk niet elke keer helemaal rechtop te zitten als je wat wil drinken.

Veel vrouwen nemen ook lippenbalsem mee vanwege droge lippen. Ik heb deze zelf niet nodig gehad, maar je kan het beter bij je hebben en niet gebruiken dan dat je het wil hebben en beseft dat je het thuis heb laten liggen.


Wat zat er bij jou in de vluchtkoffer? Of wat zou jij achteraf nog hebben meegenomen? Ik lees het graag hieronder in de reacties.

01 comment
Reviews, Trending, Zwanger,

De Ouders van Nu Zwangerbox – Wat zit er in?

ouders van nu zwangerbox

Toen ik de magische 12 weken grens gepasseerd was besloot ik om net als bij mijn vorige zwangerschap een aantal zwangerboxen aan te vragen. Ik kreeg de bevestigingsmail van de Ouders van nu Zwangerbox al vrij snel binnen, maar vergat de box op te halen, haha! Ik gooi het maar op #zwangerschapsdementie. 😛

Resultaat: ik wilde vorige week de box (weer) aanvragen, maar kreeg toen de melding dat ik dat al had gedaan en ging op zoek naar de ophaalkaart die ergens in mijn mail rondzweefde. Op Facebook las ik dat de box vanaf 1 januari niet meer op te halen is bij Etos, maar dat je nu naar Blokker moet. Voor mij heel handig, want hier op het dorp zit geen Etos maar wel een blokker. 🙂

Ouders van Nu Zwangerbox

Afgelopen zaterdag gingen we met z’n drietjes even naar het winkelcentrum en haalde ik meteen de box op. Bij thuiskomst maakte ik het meteen open en bekeek de inhoud.

zwangerbox inhoud

De inhoud van mijn Ouders van Nu Zwangerbox:

  • Twee tijdschriften van Ouders van Nu
  • Een flesje Jillz 0%
  • Proefpakketje Pampers maat 1
  • Difrax newborn speentje
  • Proefpakketje Davitamon Mama Compleet
  • VSM billenzalf
  • Opbergdoosje
  • Washandje

Die laatste twee zitten er pas sinds 1 januari in, aangezien dit toevoegingen zijn van Blokker. Op zich handige spulletjes, maar mijn kast puilt uit van de bakjes en doosjes, en ook aan washandjes geen gebrek. Etos stopte er destijds een mama en babyboek in, wat ik persoonlijk leuker vond. Maar goed, wie het kleine niet eert… 😉

Er is wel wat veranderd sinds de vorige keer dat ik deze box kreeg. Zo zaten er toen twee verschillende tijdschriften in, één Ouders van Nu zwanger editie en één waarvan ik de naam niet meer weet. Nu kreeg ik er twee van Ouders van Nu waarvan ik er één als abonnee al heb ontvangen. Dat vind ik persoonlijk jammer, maar voor niet-abonnees natuurlijk hartstikke leuk.

Ook zat er destijds buikbalsem in (wat mij ook logischer lijkt dan billenzalf, die ik dan weer in de babybox zou stoppen) en Heineken 0.0. Ik kan je vertellen dat ik een stuk blijer ben met de Jillz. 😀

Heb jij tijdens je zwangerschap(pen) één of meerdere zwangerboxen aangevraagd? Zo ja, welke is jouw favoriet? Ik lees het graag in de reacties. 🙂

12 comments
Strijd tegen de vetrol, Trending,

Halve kilo per week afvallen – Hoe ik mijn streefgewicht haalde

Het is alweer een tijdje geleden sinds ik een blog heb geschreven over mijn strijd tegen de vetrol. Ook in de blog over mijn goede voornemens had ik het over mij streefgewicht voor 2017. Wat sommige van jullie al op Instagram hebben kunnen zien: ik heb het gehaald!

Halve kilo per week afvallen

BAM! Ik heb mijn streefgewicht voor 2017 gehaald! 27 december – ja, de dag na kerst #hoedan – was het zover. Ik ging op de weegschaal staan en tadaa! 63,0 kg. Hatseflats! In 12 weken ruim 5 kg afvallen, zonder belachelijk dieet. Eind mei deed ik al een poging, maar toen had ik nog niet de juiste manier gevonden en schommelde mijn gewicht heel erg. Eerst viel ik 5 kg af, maar toen kwam er weer 3 kg bij.

In oktober was ik het zat en ging met mijn Fitbit aan de slag. Ik ging iets gezonder eten met 2 keer per week een cheatday zodat mijn lichaam nooit in de spaarstand terecht zou komen – en ik het ook zou volhouden, want zodra ik geen chips mag gaat die hele zak juist leeg – en ging regelmatig sporten. Ik hield in een app bij wat ik at en met mijn Fitbit kan ik precies zien hoeveel calorieën ik per dag verbrand. Daarmee kan ik precies zien hoeveel calorieën ik per dag mag eten. Met deze methode viel ik gemiddeld 0,5 kg af per week 🙂 Soms had ik een cheatweek ipv cheatday en dan kwam ik niks aan maar viel uiteraard ook niks af. Daarom dus – ruim – 5 kg in 12 weken.

Sport en voeding

Ze zeggen dat sport 20% en voeding 80% effort is als je wil afvallen en dit klopt echt. In december ben ik geen enkele keer naar de sportschool geweest en heb ik thuis ook weinig gedaan, maar wel goed op mijn voeding gelet en ervoor gezorgd dat ik – ook al at ik een stukje chocolade – niet over die calorieëngrens heen ging. Daarnaast zorgde ik ook voor dat ik genoeg calorieën at zodat mijn lichaam dus niet in die spaarstand zou gaan. Op sommige dagen zat ik – echt waar – van ellende nog een schaaltje met noten of yoghurt naar binnen te werken om toch aan het minimaal aantal calorieën te komen.

De grootste fout die ik voorheen maakte – en heel veel mensen zie ik dit doen – is dat wanneer ik wilde afvallen meteen alles wat ongezond was de deur uit flikkerde en brood ging vervangen door crackers. En dan eigenlijk niet eens meervoud, maar gewoon één cracker met smeerkaas. Als ontbijt. #dom

Zo’n cracker – in mijn geval Wasa volkoren – met smeerkaas is welgeteld 92 calorieën. TWEEËNNEGENTIG. Veel te weinig. Ten eerste is de calorieinname over de gehele dag compleet uit balans en daarnaast kreeg ik altijd rond 11u alweer honger, als het niet eerder was en dan ging ik snacken. De ene keer weer een cracker, de andere keer een sultana of evergreen – ja mensen, ik dacht toen nog dat dat niet zo ongezond was. En als ik dat dan achteraf bij elkaar optel had ik ondanks die cracker voor de middag toch zo’n 300 calorieën achter mijn kiezen, maar helaas ook ruim 20 gram aan suikers. Oeps.

Inname vs verbranding

Ik ontbijt nu gewoon met 2 boterhammen en (royaal) beleg, en kom nu altijd ergens tussen de 250 en 350 calorieën uit. Lunch tussen de 300 en 600 calorieën en diner probeer ik tussen de 600 en 800 calorieën te houden. Ik wil elke dag – behalve op cheatdays – 500 calorieën minder binnenkrijgen dan dat ik verbrand. Op een actieve dag verbrand ik er meestal 2400, wat betekent dat ik minimaal 1400 calorieën moet binnenkrijgen en het liefst 1900. Daar kom ik vaak niet eens aan en dan moet ik ‘s avonds dus nog wat eten. Soms ga ik voor ‘echt’ eten en neem ik een bakje yoghurt of een boterham, maar soms ga ik voor iets lekkers. Tijdens de Sinterklaas-weken nam ik vaak een portie kruidnootjes – niet gezond -, maar over het algemeen neem ik wat gepofte mais, of popcorn.

Mijn tips:

  1. Ga nooit crashen. In eerste instantie val je af vanwege de weinige calorieën, maar vervolgens schiet je lichaam in de spaarstand waardoor je daarna niet meer afvalt. Als je weer gaat eten kom je meteen weer aan en vaak is dat nog meer dan dat je was afgevallen.
  2. Gooi niet meteen alle ongezonde dingen de deur uit. Juist door jezelf af en toe nog te trakteren op iets lekkers hou je het vol.
  3. Hou je voeding bij. Op die manier krijg je zicht op wat je nou eigenlijk eet en hoeveel.
  4. Eet genoeg en geef je lichaam de brandstof die het nodig heeft.

Doelen voor 2018

De komende weken staan voor mij nog steeds in het teken van afvallen. Het 1ste streefgewicht is gehaald en nu is het tijd voor het volgende doel: 58 kg. Naast nog 5 kg afvallen wil ik – dat is eigenlijk nog belangrijker – ook mijn vetpercentage omlaag brengen en weer in mijn oude broeken passen. Maat 36, here I come. 😉

Natuurlijk ben ik geen specialist en misschien is dit helemaal niet dé manier om gezond af te vallen, maar voor mij werkt het in ieder geval wel. 🙂 Wil jij ook graag afvallen zonder een belachelijk dieet en meer weten over mijn ‘methode’? Of welke apps ik precies gebruik? Of zou je graag een soort voedingsschema van mij willen zien om te kijken of dit ook bij jou past? Als er animo voor is schrijf ik binnenkort een blog over mijn voeding. Ik lees graag jullie mening in de comments!

018 comments